mandag 28. februar 2011

Rettsstat og begrepsundervisning



De siste ukene har rettsstaten vært temaet i Samfunnsfagtimene. Jeg begynte med å gi elevene et ark med alle de nye begrepene de kom til å møte i dette kapittelet, og det var ikke få. Før vi begynte på selve kapittelet skulle elevene finne definisjoner og bruke fremmedordene i setninger.  Dette gjorde de hjemme og på skolen, de fikk bruke nettet og boken som oppslagsverk. Etter dette leste vi kapittelet i boken sammen.

På forhånd hadde jeg kontaktet Tinghuset og avtalt at jeg kunne komme ned en dag med klassen. Dette ble en spennende dag der vi fikk sett de fleste begrepene i praksis. Litt synd at tiltalte ikke møtte opp, men det ble et fint besøk likevel, med vitne og greier.

Avsluttningsvis ga jeg elevene et lite gruppearbeid i noen delikate historiske rettssaker, Jentene i Bolivia, Treholt, Vannverksaken, Gutta i Kongo, Orderud, og Nokas. De fikk bruke pc og skulle fylle ut et begrepsark om sin sak, lage en pp og holde et foredrag.  De får individuell tilbakemelding på det skriftlige og muntlige arbeidet.  Idag holdt de første gruppene foredrag og de hadde gjort en god jobb.
Det var tydelig at de hadde blitt interesert i de sakene de skulle legge frem.

Flinke og flotte elever! Det er gøy å være lærer når jeg kan begynne å pirke på kroppsspråk og variasjon i stemmebruk. Da er vi kommet langt ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar