tirsdag 1. mars 2011

Muntlige fremføringer

-Hæ, betyr det noe om vi står med henda i lomma eller ikke? I dag gjennomgikk jeg vurderingskriterier for muntlige fremføringer i samfunnsfagsklassen min. Til min store forundring satt de som tente lys og syntes dette var kjempe interessant. Og jeg som trodde de visste alt om dette fra før... Jeg fylte hele tavlen med karakterskalaen og tilhørende kjennetegn. Elevene skrev som aldri før. Det var en sånn herlig stilhet i klasserommet, lyden av læring. Det er så rart, jeg som trodde jeg raskt skulle gjennomgå hva en kan jobbe med videre når det gjelder muntlige presentasjoner. Så feil kan en ta. Jeg har selvfølgelig sagt alt før, men kanskje ikke alt på en gang og skrevet det ned samtidig.

Dette lærte jeg mye av. Det er så gøy når timen blir til noe annet enn det jeg hadde tenkt. Jeg tror det er viktig å kjenne klassen godt, lytte etter og stoppe hvis det er noe de vil bruke mer tid på eller gjøre annerledes.

Elever vil lære, vi må bare gjøre til rette for at de skjønner hva og hvordan de skal gjøre det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar