tirsdag 8. mars 2011

Alias i klasserommet

Spill er gøy. Alias er veldig gøy. I dag prøvde jeg ut noe jeg har tenkt på lenge, å lage en skoleversjon av Alias. Dette var veldig enkelt og veldig populært hos elevene. Slik gjør du:
  1. Ta et kapittel i en fagbok og plukk ut de vanskeligste og nyeste begrepene. Jeg hadde 19, det fungerte greit.
  2. Gi alle begrepene til elevene og gi en lekse der de skal finne definisjoner.
  3. Skriv alle begrepene i word i sånn passe stor og fet skrift. På ark nummer to lager du et enkelt spillebrett ut av en  stor tabell der du har slått sammen og slettet ruter og rader. Skriv inn start, mål og et par røvere der det måtte passe.
  4. Kopier og laminer et passende antall. Til min klasse på  hadde jeg 3 spill. De er på lag tre og tre, og tre og tre lag spiller mot hverandre. Totalt sitter de 9 stykker rundt et bord.
  5. Klipp ut begrepene og spillebrettet
  6. Klar ferdig spill
Jeg spilte det på den måten at begrepslappene lå med skriften ned. En fra det ene laget skal prøve å forklare  det begrepet han trekker så godt han kan for de andre på laget, uten å bruke deler av ordet. Det er om å gjøre å forklare så mange begreper som mulig på 30 sekunder. De andre lagene er dommere. Forsnakker forklareren seg og sier deler av ordet blir det minuspoeng. Laget for lov til å flytte samme antall plasser frem som begreper er riktig gjettet. Så er det det andre laget sin tur. Forklarerrollen må gå på omgang innad i laget. En på hvert bord sitter med klokke og passer på at det ikke forklares mer enn i 30 sekunder. Alle begrepslappene stokkes og brukes på nytt av neste lag. Når et lag kommer til røver betyr dette at de andre lagene og for lov til å være med å gjette. Det laget som først gjetter riktig for poenget.

Når elevene først har lært seg spillet og du har laget spillebrettet er det ingenting i veien for å spille det igjen med nye begreper til andre temaer. Det er heller ingenting i veien for at elevene selv kommer med forslag til begreper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar