torsdag 24. mars 2011

Julelenke i mars


Med norskklassen min har jeg nå begynt med argumenterende tekster. I en fagbok jeg har lest stod det at en argumenterende tekst kan sees på som en lenke av argumenter. Pliing. Da fikk jeg en ide, hvorfor ikke la elevene sine skrive argumenter på en papirstrimmel og stifte de i hverandre....? Som tenkt, så gjort.

Jeg fylte tavlen med fem temaer de kunne velge mellom. Disse var NATOs innrykk i Libya, varm lunsj i kantina, heldagsskole, stemmerett for 16 åringer og skoleuniform. På forhånd hadde jeg klippet opp papir i ulike farger som elevene kunne skrive sine argumenter på. For-argumentene skulle være i en farge og mot-argumentene i en annen farge. De fleste elevene lagde lange lenker, ikke alle ble like lange, men alle produserte noe. Etterpå skulle de legge frem lenken for læringspartneren sin.

De siste fem minuttene av økta gjør jeg som jeg alltid gjør når jeg prøver ut noe nytt. Alle elevene må  komme med en begrunnet tilbakemelding til meg om hva de hadde lært idag og om de likte denne måten og jobbe på eller ikke. Dette er veldig nyttige tilbakemeldinger for meg  De fleste var positive. En elev spurte til og med om det gikk an å bruke lenke som kladd når de skal ha skoleskriving neste uke. Jippi!!!

3 kommentarer:

  1. Dette var en god ide! Skal prøve det ut:)

    SvarSlett
  2. Fin idé.. Men jeg lurer på en ting... Skal skriften være på innsiden? Blir det ikke da eventuelt litt vanskelig å lese hva som står?

    SvarSlett
  3. Mine skrev teksten på utsiden, det gikk fint. Jeg tenker det viktigste er ikke at de andre elevene kan lese teksten, men at de forstår helheten i hvordan en artikkel er bygd opp med ulike lenker. Lykke til

    SvarSlett