mandag 14. mars 2011

Hva leser du med klassen?

Denne dama har vi holdt på med lenge nå. Først har vi lest hele boken sammen i timene. Eller det vil si Elsa Lystad har lest for oss mens vi har fulgt med i teksten. Jeg synes at språket var såpass vanskelig at jeg vurderte det dit hen at dette måtte vi lese sammen hvis alle skulle få med seg alt. Elevene har levert inn oppgaver underveis og en hovedinnlevering til slutt der de skulle bli vurdert på alt de har jobbet med underveis. Jeg vurderer dette arbeidet som en sammensatt tekst der jeg og tar stilling til bilder,symboler,  farger og hvordan dette utfyller teksten.


Etter at vi hadde lest boken så vi den fantastiske svenske filmen Synnøve Solbakken, stumfilm, som ble spilt inn i 1919. ( link for å kjøpe den her)

Da filmen var slutt tok jeg en runde med tilbakemeldinger fra elevene og den klareste tilbakemeldingen var at det skjedde jo så lite. Og ja, det har de på en måte rett i og det var og et av argumentene mine for at vi skulle gjennomføre opplegget. Jeg ville at elevene skulle få et reelt bilde av livet på den tiden. En av mange ting Sylvi Penne lærte meg var å  ikke lese utdrag, men hele verk med elevene. Dette er jeg blitt helt enig, jeg tror at gjennom dette opplegget sitter de igjen med en helt annen forståelse enn om vi bare hadde lest et utdrag. Men som elevene sa, det tok jo så lang tid før det skjedde noe, og ja tiden går mye fortere idag enn før.

Og takk til Aftenposten som klarer å skrive denne artiklen om Therese Johaug og Synnøve Solbakken samtidig som jeg leste den i klasserommet. Da er det gøy å være lærer.


Andre bøker jeg har lest mes klassen er Naiv super og Ulvehiet.   På listen min videre er, Doppler, Populærmusik fra Vittula, Vildanden og Andvake

Jeg har som dere kanskje skjønner stor tro på felles opplevelser i form av litteratur, men er ikke utlært, så tips JA TAKK :)

1 kommentar:

  1. Kjære Frøkna,

    for en flott og positiv blogg!!
    flotte greier!
    Imponert!

    Lykke til videre.

    Hilsen
    Hege eika Frey, frøken selv

    SvarSlett